Vážený pán primátor

Autor: Jozef Uhler | 11.8.2011 o 9:13 | (upravené 11.8.2011 o 10:26) Karma článku: 10,26 | Prečítané:  2580x

asi si nepamätáte, že ste mi v roku 1997, dva dni pred Vianocami zapísali do indexu dvojku. Nie preto mám na Vás ťažké srdce (aj keď ...).

Iste si pamätáte ako sme v prvom polroku tohto roka zvádzali boj o zvýšenie či udržanie cien MHD v Bratislave. Tento boj dopadol win-win. Naša komisia dopravy hlavného mesta svojim tlakom dosiahla úspory v Dopravnom podniku vo výške 3 milióny EUR a Vy ste dosiahli zvýšenie príjmu podniku prostredníctvom zvýšenia cien. Bol vtedy koniec júna a ja som bol veľmi spokojný, že rušenie liniek skončí. Veď aj občania sa v petícii vyjadrili, že radšej zaplatia viac, ako by sa im mali rušiť linky. Spoločne sme dosiahli, že ľudia s trvalým pobytom v hlavnom meste boli zvýšením najmenej postihnutí. Veď práve oni platia prevádzku Dopravného podniku aj svojimi daňami.

Teraz prišiel ďalší návrh na rušenie liniek MHD z Dopravného podniku. K tomuto mám niekoľko námietok.

1) Zvýšilo sa cestové, v ktorom bola započítaná aj inflácia za uplynulé obdobie. Tak prečo naďalej rušiť linky?

2) V apríli Vás požiadala dopravná komisia o vyhlásenie verejnej obchodnej súťaže na plán dopravnej obslužnosti. Chceme, aby sa niekto pozrel na Bratislavu a zistil odkiaľ, kam, kedy a koľko ľudí potrebuje cestovať. Následne by stanovil linky a intervaly MHD, ktoré by boli pre ľudí čo najvýhodnejšie. Je to systémové riešenie. Kde to viazne?

3) Téma verejnej dopravy je pre občanov azda najcitlivejšia. Prečo sa to 45 volených zástupcov občanov (mestských poslancov) o návrhu dozvedelo až z médií?

4) Návrh prišiel z Dopravného podniku, teda od niekoho kto verejnú dopravu vykonáva, ale objednávať ju má mesto. Je normálne, aby si dodávateľ služieb upravil objednávku, tak ako mu vyhovuje?

Nedokážem si predstaviť situáciu, že si u niekoho objednám zelený obklad do kúpeľne a on mi polovicu obloží na hnedo, lebo je to lacnejšie a každú štvrtú obkladačku nepoloží vôbec. Asi takto funguje súčasný vzťah medzi mestom a Dopravným podnikom.

Dopravný podnik má vykonať presne to čo je u neho objednané. Tak je to v zmluve a ako hovorili už starí Rimania „litera scripta manet“ (čo je napísané to platí).

Takmer som zabudol na príčinu na príčinu svojvôle Dopravného podniku. Zmluva medzi mestom a DPB ustanovuje, že každý rok je potrebné podpísať dodatok, v ktorom budú uvedené požadované výkony a platby mesta za tieto výkony. Jednoducho povedané: pre každý rok dostane DPB objednávku. Na tento rok takáto objednávka nie je podpísaná a Dopravný podnik si môže robiť čo chce. Veď jazdí na dobré slovo a výdavky mesta na jeho činnosť by sme mohli pokojne považovať za neoprávnené (nielen my, ale aj Najvyšší kontrolný úrad by si iste zgustol).

S trochou irónie možno povedať, že Dopravný podnik robí svoju prácu perfektne. V maximálnej miere využíva hodenú rukavicu, ktorú mu hodilo mesto. Vyššie príjmy z lístkov, dotácia z mesta na neobjednané výkony a nakoniec aj rozhodovanie o tom čo odjazdí a čo nie. Je na čase, aby svoju robotu robilo perfektne aj mesto. Skôr ako vyženieme ľudí z MHD do áut.

Nuž, nehnevám sa za tú dvojku spred štrnástich rokov, nevadí mi ani to, že sme z opozičných politických táborov, chýba mi však efektivita samosprávy, ktorú som od Vás čakal a okrem verejných diskusií som sa zatiaľ ničoho iného nedočkal.

Klasik hovorí: „Ak chceš potopiť myšlienku, začni o nej verejne diskutovať.“

(autor je predsedom komisie dopravy BA)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?